www.mediawave.hu | www.romerhaz.eu | www.passportcontrol.eu | www.filmfundgyor.eu

 

fotósorozatok a Mediawave történetéből

 

 
fotósorozatok a Mediawave történetéből

 


fotósorozatok a Mediawave történetéből

 


fotósorozatok a Mediawave történetéből

 


fotósorozatok a Mediawave történetéből

 


fotósorozatok a Mediawave történetéből

 

 

fotósorozatok a Mediawave történetéből

 

 

fotósorozatok a Mediawave történetéből

 

 
fotósorozatok a Mediawave történetéből

 


fotósorozatok a Mediawave történetéből

 


fotósorozatok a Mediawave történetéből

 


fotósorozatok a Mediawave történetéből

 


fotósorozatok a Mediawave történetéből

 

 

fotósorozatok a Mediawave történetéből

 

etnik Archív
2020. február SzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSzVHKSzCsPSz Aktuális program:
2020.02.25.
0102030405060708091011121314151617181920212223242526272829

KÖZVETLEN KÉRDÉS

Név:
E-mail:
Kérdés:

HÍRLEVÉL

Név:
E-mail cím:
Feliratkozom az alábbi hírlevelekre:
MEDIAWAVE
MEDIAWAVE webTV
Passport Control
Adatok módosítása, leiratkozás vagy aktiválás újraküldése:
KÉPAJÁNLÓ

MEDIAWAVE ARCHÍVUM (1991-2019) :: 1992 :: ÚJSÁGCIKKEK :: MEDIAWAVE kérdések Válaszol: Báron György

Interjúlalanyunkat aligha kell bemutatnunk az olvasóknak: írásaival, véleményével minden olyan fórumon szerepel, amelyen filmmel foglalkoznak. Az ismert kritikus - úgy is, mint a Magyar Mozgókép Alapítvány kuratóriumának képviselője -idén is végigkísérte a győri MEDIAWAVE eseményeit.

 


 

- A tavalyi programhoz képest újdonsógot jelentettek a kisebbségi filmek. Hogyan értékelte ezt a kategóriát?


- Ez egy nagyon hálás téma, és ezért megvannak a maga veszélyei. Kialakul a téma földolgozásának egy nagyon mechanikus módja: például minden kisebbségi közösségben meg lehet találni azt a falut, ahol még őrzik a néphagyományt, és teljesen mindegy, hogy a világ melyik részén fekszik. Mindenütt meg lehet találni azt az egykét öreg embert, aki még el tudja mondani a hagyományt, és ezt igen könnyű "megcsinálni". Ugyanakkor nagyon fontos, hogy ezek e filmek elkészüljenek, és egy fesztiválon kategórát kapjanak, mert a kisebbségek számára létkérdés, hogy egymással kommunikálni tudjanak, hogy hírt adjanak az életükről, a kultúrájukról. Úgy láttam, itt a legtöbb film a bevált sémát követte, és csak néhányan közelítették meg eredeti módon a problémát. Azt is világosan el kellett volna határolni, milyen kisebbségról van szó, csak nemzetiről, vagy például a kábítószeresek, homoszexuálisok kisebbségi életéről is, amely szintén szerepelt - lehetne még csiszolni az összképen.De hát a MEDIAWAVE még nem egy bejáratott fesztivál, sokat alakulhat, és kell is alakulnia.


- Az összkép tisztázósához el kell mondanunk, hogy a legkülönfélébb művek érkeztek Keletről és Nyugatról, melyek között óriási tartalmi és technikai űr tátong, és korántsem egyérteltműen. A fejletlen keleti technika is létrehozhat fontos, újszerű műveket - de formai szempontból hátránnyal indul. Mit lehetne az esőlyegyenlőségért tenni?


- Új kategóriákat kell felállítani, hogy egyértelműen tudjuk: például az ausztrál videoklip-művész nem az erdélyi dokumentumfilmes elől nyerte el a díjat, hanem a saját értékrendjében és műfajában. A szervezőknek elóbb-utóbb ki kell találniuk, hogyan tegyék rendbe ezt az amorf mezőnyt. Kétségkívül látszik viszont, hogy Európa nyugati és keleti fele más gondok alatt fuldoklik. A nyugatiak gondja, hogy túltechnicizálták a filmkészítést, ahogyan mondják, a gép már maga csinálja a filmet, szinte nem is kell hozzá egyéniség, érzékenység, semmit nem kell kitalálni. Európa keleti felében viszont borzasztóan fejletlen a technika, tehát mindent ki kell találni, aminek azért van egy kis előnye: nagyobb szerep jut a képzelőerőnek, és ekkor a szegénység mint hajtóerő jelentkezik. Persze általában az a rosszabb eset, ha az eszközök hiányoznak.


- Mely filmeket emelné ki a versenyprogram mezőnyéből?


- Nem mondok úljdonságot, ha a nagydíjas Enyedi Ildikó filmjét említem, de az egész Közjáték sorozatot, a Fiatal Művészek Stúdiójanak munkáját nagyon jó vállalkozásnak tartom. Bekapcsolja az ember a tévét, és másfajta képeket lát mint általában az adás unalmas, reklámokra emlékeztető egyenképeit. Nagyon tetszett egy amerikai film, A látás speciális esete című: precízen kidolgozott experimentális videomunka egy szemtengelyferdüléses kisgyerek elsó négy évéről, egy torz világ felfedezéséről és a helyes kép visszaállításáról. Láttam nagyon jó rajzfilmet, a francia Pas de deux címűt, amely Ettore Scola Báljához hasonlóan a történelmet mondja el táncokban, öt percben. Egy nagyon szép angol film John Hartfieldnek állít emléket, aki tulajdonképpen a fotomontázst, a fotokollázst kitalálta. Látjuk, hogy mit lehet kezdeni a képpel, például Hitler mozdulataival, ha egy kést montíroznak a kezébe. Erről szólhatna minden filmfesztivál: mit tehetünk a képpel? Visszatérve a kisebbségi filmekre: én nagyon szeretném, ha a vallási, etnikai, szociális és politikai problémák nem filmen próbálnának megoldódni. A valós gondokat inkább a közösség és a társadalom egyezségének kell orvosolnia. Legyen a filmben férfi és nő, fehér és fekete, gazdag és szegény, de ne erről szóljon. De hát... Ez a paradicsomi állapot sokáig nem fog megvalósulni.

 

Kérjük, írja meg véleményét:
Név: Szöveg:
E-mail:
Kérjük írja ide a képen látható karaktereket:

KERESŐ


      
KIEMELT HÍREK
TAGSÁGOK
MAGYAR FESZTIVÁL SZÖVETSÉG

A MEDIAWAVE

Kiváló Minősítésű Magyar Fesztivál

 

A MEDIAWAVE Minősített

Európai Fesztivál

PARTNER OLDALAK

 

 

 

 

SZABADOS MUSIC

DIRECTORY

 


Kártyás fizetés szolgáltatója
Elfogadott kártyák